Een webcast uitzending is de online versie van een broadcast uitzending, waarbij video live of on demand wordt aangeboden voor een breed publiek. Webcasting is met name populair bij vloggers. Wat is een webcast, hoe kun je deze zelf maken, en wat is het verschil tussen een webinar, webcast en podcast?
Webcasting is in basis niet anders dan een televisie-uitzending die via internet wordt uitgezonden. Er is geen zendmachtiging nodig, webcasten is wereldwijd uit te zenden, en de kosten liggen relatief laag. Het werk van vloggers kan onder webcasting worden geschaard.
Misschien heb je een verhaal te vertellen, wil je een mening delen met de wereld, of ben je een expert die een groot publiek wil bereiken met nuttige informatie. Ook als promotiemiddel voor producten of dienstverlening kan webcasten een doeltreffend medium zijn. Er zijn ook zeker limitaties aan webcasting, die met name duidelijk worden wanneer je dit medium vergelijkt met podcasting en webinars.
De drempel om te starten met casting ligt erg laag. YouTube en Facebook laten je direct een live video feed starten, na afronding wordt deze opname gearchiveerd als on demand video. Het is mogelijk om deelnemers via een persoonlijk bericht uit te nodigen op een specifieke datum en tijd. Bij live casting is het wel van belang dat de presentator goed voorbereid te werk gaat. Denk aan een script of lijst met onderwerpen, adequate verlichting, verstaanbaar geluid en waar van toepassing ondersteunende visuals. Omdat webcasting doorgaans alleen het camera beeld laat zien, is het lastig om gebruik te maken van afbeeldingen, video etc.
14 dagen gratis proberen klik hier
Het grote verschil tussen een podcast en een webcast is de afwezigheid van video bij een podcast. Hoewel dit een beperkende factor kan zijn, zullen deze bestanden doorgaans een stuk minder ruimte innemen, daarnaast kunnen ze beluisterd worden tijdens het sporten, autorijden etc. Podcasten heeft de laatste jaren een enorme vlucht genomen, en is in basis niet veel anders dan ‘radio op internet’. Daarbij is het voornaamste verschil dat podcasts altijd on demand beschikbaar worden gesteld, terwijl radio uitzendingen live zijn. Radio en podcasting bevinden zich in dezelfde categorie, en spreken dezelfde doelgroep aan. Webcasts en podcasts liggen wat intentie, mogelijkheden en doelgroep verder uit elkaar.
Een webinar is een online presentatie of workshop, waarbij één of meerdere presentatoren een live uitzending verzorgen voor een select publiek. Naast live presentatie kunnen er ook vooraf opgenomen of voorbereide elementen gebruikt worden, er is interactiviteit met het publiek mogelijk, webinar software biedt tools voor on demand streaming achteraf, een lobby voordat de presentatie start of een invite webpagina om kijkers uit te nodigen. Bij een webcast is er naast online publiek ook sprake van een fysiek publiek. De interactiviteit met een webcast is een stuk lastiger dan wanneer je werkt met een webinar
Webcasts en webinars hebben beide unieke kenmerken maar ook uitdagingen. Daarbij biedt een webcast de meest eenvoudige werkwijze, maar geavanceerde functionaliteit ontbreekt zoals cta’s enz.
Wil je graag beginnen met het geven van webinars? Je kunt via de volgende link de software van Webinargeek proberen.
5211 SM 's-Hertogenbosch