Een online seminar is een workshop of interactieve presentatie die op internet wordt georganiseerd. In plaats van een presentator die zich in dezelfde fysieke locatie bevindt met de deelnemers, kunnen enkele tot wel duizenden personen wereldwijd participeren. Hoe organiseer je een online seminar, en hoe kun je de meest geschikte online seminar software kiezen? Dat leggen we uit op deze pagina.
Om te zeggen dat de populariteit van online seminars in 2020 is toegenomen is een understatement. De Corona pandemie heeft ervoor gezorgd dat congreszalen over de hele wereld op de rand van faillissement staan. Het is ook voor andere ondernemers een aderlating geweest, bedrijven die veel klanten en contacten moeten bereiken konden plots hun boodschap niet langer verkondigen. Toen is men uiteraard gaan zoeken naar online seminar software, en de leveranciers waren hier goed op voorbereid. Met deze producten kun je decentraal werken, vanaf iedere locatie in de wereld, terwijl je centraal de koppen bij elkaar kunt steken dankzij het internet.
Hier zijn enkele pakketten om een online seminar mee te organiseren:
Welke online seminar software is het beste? Het pakket dat doet wat je wilt, waar je mee kunt werken én dat past binnen jouw budget. Ieder pakket heeft sterke punten maar ook minder goede kenmerken. Er zijn producten die volledig online werken in de browser, of op basis van offline software functioneren. Naast de zijde van de producent is uiteraard ook de zijde van de deelnemer van belang. Wanneer er plugins geïnstalleerd moeten worden, of de layout niet geschikt is voor mobiele toestellen, dan loop je het risico jouw publiek te verliezen.
Het is verstandig om eerst van enkele producten de feature lijst door te nemen, en enkele gebruikerservaringen te lezen alvorens een keuze te maken. Wij hebben inmiddels zelf natuurlijk ook uitgebreid onderzoek gedaan en de redactie geeft de online seminar software van Webinargeek de meeste punten. Als je op de link klikt kun je de software 14 dagen gratis proberen.
14 dagen gratis proberen klik hier
Een groot voordeel ten opzichte van broadcasting is de mogelijkheid voor data analyse. Je kunt exact zien hoeveel personen er op ieder moment deelnemen aan de presentatie. Om heel kort door de bocht te zijn; de gemiddelde tijd dat deelnemers een online seminar volgen is ruim drie kwartier, de gemiddelde tijd die een presentatie duurt is krap één uur. Dit betekent dat veel deelnemers voortijdig afhaken, en vaak de Call to Action missen. Dit is op te lossen door al eerder in de presentatie een CTA te verwerken. Je kunt ook de presentatie wat korter maken, of zorg dat het publiek aan je lippen blijft hangen tot aan het einde. Dit kan met de belofte voor een bijzonder aanbod, maar eigenlijk moet de kwaliteit van de informatie gewoon in orde zijn. Dit betekent een onderhoudende presentatie, voldoende interactiviteit en een publiek dat affiniteit heeft met het onderwerp. Omdat je achteraf en zelfs realtime statistieken kunt bekijken, is het mogelijk om bij te sturen wanneer dit nodig is. Onthoud dat langer dan een uur zelden boeiend genoeg is om te blijven kijken.
Een online seminar geven is meer dan de software beheersen. Ga altijd uit van de boodschap en jouw doelgroep, en kies daar het juiste platform bij.
Klik hier en ontdek onze voorkeur 14 dagen gratis proberen
5211 SM 's-Hertogenbosch